Sunday, October 10, 2010

oh ya? - Abbas Ibnu Firnas vs Wright Brothers

Abbas Ibnu Firnas, atau 'Abbas Qasim Ibnu Firnas (810-887 AD) (Bahasa Arab: العباس بن فرناس) adalah seorang teknolog Berber [1] kemanusiaan,, dan ahli kimia yang tinggal di Kekhalifahan Umayyah dari Córdoba di Al-Andalus.

Pada 822, seorang Khalifah baru bernama 'Abd al-Rahman II naik takhta, dan ia mulai berkumpul bersama-sama orang yang berbakat. Dia bermula dengan musisi Iraq bernama Ziryab yang memupuk perkembangan ilmu-ilmu. Satu lagi adalah astronomi muda dan penyair Abbas Ibnu Firnas.

Pada 852, di bawah Khalifah baru, berani bernama Armen Firman memutuskan untuk terbang sebuah menara di Cordoba dengan menggunakan jubah winglike besar untuk berehat kejatuhannya. Dia selamat dengan luka ringan, dan Ibnu Firnas muda di sana untuk melihatnya. Ini dianggap sebagai parasut pertama.

Seperti Ziryab, Ibn Firnas bekerja di berbagai macam syarikat. Ia belajar di kimia, fizik, dan astronomi. Dia mendirikan jadual astronomi, menulis puisi, dan merancang jam air yang disebut Al-Maqata. Dia juga menyusun cara pembuatan kaca dari pasir, dan ia mengembangkan rantai cincin yang boleh digunakan untuk memaparkan gerakan planet-planet dan bintang-bintang. Ia juga mengembangkan suatu proses untuk memotong batu kristal. Sampai kemudian, hanya orang Mesir tahu bagaimana segi kristal. Setelah itu Sepanyol tidak lagi diperlukan untuk mengeksport quartz ke Mesir, tetapi boleh menyelesaikannya di rumah.

Dalam 875 pada usia 65 tahun, Ibnu Firnas membina glider sendiri, dan melancarkan diri dari gunung. Penerbangan ini sangat berjaya, dan secara luas diamati oleh orang ramai bahawa ia telah dijemput. Namun, pendaratan itu buruk. Dia terluka punggungnya, dan meninggalkan pengkritik mengatakan ia tidak mengambil akaun yang tepat dari cara burung tarik ke dalam gerai, dan mendarat di ekor mereka. Dia tidak memberikan ekor, atau bererti untuk seperti manuver. Beliau meninggal dua belas tahun kemudian.

"Ibnu Firnas adalah orang pertama dalam sejarah untuk membuat usaha ilmiah pada terbang."
-Philip Hitti, History of the Arab.

Sebagai Barat mengajar anak-anak mereka tentang Wright Brothers, negara-negara Islam memberitahu mereka tentang Ibnu Firnas, seribu tahun sebelum Wright-meskipun pesawat tidak bertenaga. Libya menghasilkan setem menghormati dia. Iraq dibina patung dalam ingatannya dalam perjalanan ke Baghdad International Airport, dan Ibnu Firnas Lapangan Terbang di sebelah utara Baghdad adalah nama untuk dia.

Ibnu Firnas kawah di Bulan ini juga dinamakan untuk menghormatinya.

No comments:

Post a Comment